Geleneksel Türk sanatının pek çok dalındaki üretimleri ile sanat tarihinde iz bırakan Necmeddin Okyay’ı anmak ve ebru sanatının nadide örneklerini gelecek nesiller ile buluşturmak adına, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Klasik Türk Sanatları Vakfı ve Fatih Belediyesi iş birliği ile hazırlanan “Hezarfen Necmeddin Okyay’a Saygı Sergisi”, AKM Galeri’de Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Özgül Özkan Yavuz’un katılımıyla açıldı.
Ebru sanatçısı Alparslan Babaoğlu tarafından hazırlanan “Hezarfen Necmeddin Okyay’a Saygı Sergisi”, yazılı akkâse ebru tekniğiyle yapılmış 56 eseri sanatseverlere sunuyor. Hat ve ebru sanatına yaptığı katkılarla tanınan Okyay’a bir vefa sergisi olarak kurgulanan sergi, 18 Eylül’e kadar AKM Galeri’de ücretsiz gezilebilecek.
Güzel yazıyı ebru sanatıyla buluşturan yazılı akkâse ebrular, Türk sanat tarihinde ilk kez Hezarfen Necmeddin Okyay tarafından yapıldı ve mükemmelleştirildi. Okyay’a ithaf edilen bu sergi ise, önde gelen hattatlarımızın tamamen Türk ebrusuna özgü olan bu teknikle hazırladığı yazılarını başarılı ebru sanatçılarımızın yorumlarıyla bir araya getiriyor.
1976 yılında hayata gözlerini yuman Necmeddin Okyay, hattan ebruya, tuğrakeşten aharcılık ve mücellidliğe Türk sanatının pek çok dalındaki ustalığı dolayısıyla “hezarfen” unvanıyla anılıyor. Ebru sanatına yazılı akkâse tekniğinin yanı sıra lale, sümbül, fulya ve karanfil gibi çiçek desenlerini de armağan eden sanatçı, Necmeddin üslubunun da kurucusu.
Hat ve Ebru Sanatının Göz Alıcı Birlikteliği
Türk ebru sanatına Hezarfen Necmeddin Okyay tarafından kazandırılan yazılı akkâse ebru; yazı kalıbının soluk renklerle ebrulanmış bir kâğıt üzerine yapıştırılması ve ikinci kez canlı renklerle ebrulanması sonucunda elde ediliyor. Yazı kalıbının ikinci ebrulanma sonrasında sökülmesiyle hem güzel yazıyı hem de ebruyu izleme imkânı sunan teknik, kaatı’, ebru ve hüsn-i hattı tek bir eserde bir araya getiriyor.
Sergide Okyay’a ithaf edilen akkâse ebrular, ağırlıklı olarak usta sanatçının ve bugün hayatta olmayan ünlü hattatlarımızın anonimleşmiş yazılarıyla hazırlandı. Okyay’ın sanatına saygı duruşu niteliğindeki eserlerin yapımında, asitsiz kâğıt ve tabii toprak boyalar kullanıldı. Levhalarda da pervaz olarak asitsiz, el yapımı ve kendine has bir dokusu olan Nepal kâğıtları tercih edildi. Serginin kimi levhalarında ise ayet-i kerime, hadis-i şerif, dua ve kelime-i kibarlar ebru sanatı ile buluştu.
Yesârîzâde Mustafa İzzet Efendi’nin hilye-i şerifesi, ince kalem kalınlığının uygulamada gerektirdiği ustalık ve titizlikle, serginin ön plana çıkan eserleri arasında yer alıyor.