Ferruh Başağa ve Defne Tesal’ın çalışmalarının Nâzım Hikmet Kültürevi’nde sergilendiği, Derya Yücel küratörlüğündeki “Böyle Rüyadaymış Gibi” ve 21 sanatçının çalışmalarına yer veren Meteor/Balat Kültürevi‘nde gerçekleşen, Yekhan Pınarlıgil fikrinden yola çıkarak hazırlanan “İstikrarlı Hayaller” sergisi, 10 Temmuz 2023 tarihine dek ziyaretçilerini bekliyor.
2023’te Türkiye ikinci yüz yılına hazırlanıyor. Bu biraz eleştiri biraz da mesafeyle geçmişe bakmak, aynı zamanda değişen şartlarıyla birlikte yeni yüzyılı düşünmek ve kurgulamak için bir fırsat. Etkinliklerini her yıl bir tema etrafında kurgulayan Nilüfer Belediyesi, 2023’ün temasını “İkinci Yüzyıl İçin Tasarım” olarak belirledi. Yekhan Pınarlıgil’in hazırladığı “Ütopyanın Gerçeğe Bakan Yüzü” mottosu altında planlanan beş sergilik 2023 görsel sanatlar programı, yeni yüzyılı uçurumdan kurtulmak için bir fırsat olarak kabul ederek, sürdürülebilir toplum inşası üzerine sanatın önerilerine odaklanıyor. Sözde idealler etrafında kurgulanmış karanlık ütopyaların yerine, gerçeği sürdürülebilir şekilde dönüştüren, yeni yaşam alanları açan, renkli, cümbüşlü, kahkahalı metotların denediği sergilerde Nilüfer Belediyesi, ütopyanın gerçeğe bakan yüzünü arıyor ve izleyicileri de bu deneyime davet ediyor.
Böyle Rüyadaymış Gibi
Derya Yücel küratörlüğünde, Nâzım Hikmet Kültürevi’nde gerçekleşen “Böyle Rüyadaymış Gibi” başlığındaki sergi; Türkiye’de soyut resmin temsilcilerinden Ferruh Başağa ve genç kuşak disiplinler arası sanatçı Defne Tesal’ın soyutlamaya yönelik tasarlama ve icat etme süreçlerini karşılaştırıyor, jenerasyonlar arası farklılıkların ve kesişmelerin izini sürüyor.
“Ferruh Başağa ve Defne Tesal’ın eserlerini yan yana getiren ‘Böyle Rüyadaymış Gibi’ başlığındaki sergi; çizgiler, geometrik şekiller ve basit bir renk paleti içeren, evrenin nihai saflığını ifade etmek için formun soyut ifadelerine indirgenmesini savunan De Stijl’in temel estetik yaklaşımına, maddi dünyanın sınırsız ayrıntılarını keşfetmek yerine, insan deneyiminin en temel iç boyutlarını keşfetmek için tasarlanan Neoplastisizm’in ‘varlık’, ‘bilinç’ ve ‘tin’le ilişkisine, resmin özünü ifade eden plastisite’nin sadelik ve saflık arayışına iki farklı kuşak sanatçının üretimleri üzerinden bakıyor.” Derya Yücel
İstikrarlı Hayaller
Meteor/Balat Kültürevi’nde yer alan, Yekhan Pınarlıgil fikrinden yola çıkarak hazırlanan “İstikrarlı Hayaller” sergisi, 21 sanatçının çalışmalarını bir araya getiriyor. Başlığını Gaye Su Akyol’un “İstikrarlı Hayal Hakikattir” şarkısından ödünç alan ve genç sanatçıların çoğunlukta olduğu çok sesli sergi, rengarenk tuvaller, hareketli hatta cümbüşlü yerleştirmeler, kıvrımlı heykellerle dolu. Sanatçıların, gerçeğinin halen yanında, hayatı dönüştürebilecek, istikrarlı hayallerine sahne olma amacı taşıyor.
Sergide yer alan sanatçılar:
Aras Seddigh, Aylin Zaptçıoğlu, Bawer Doğanay, Bora Aşık, Çınar Eslek, Doğu Özgün, Duygu Deniz Bilgin, Erol Eskici, Gökçen Cabadan, Güçlü Öztekin, İhsan Oturmak, Meltem Şahin, Merve Morkoç, Mısra Balkan, Murat Balcı, Nazım Ünal Yılmaz, Nur Özkaya, Onur Gülfidan, Rafet Arslan, Sinan Tuncay, Tayfun Gülnar.
“Karnaval havasında olan sergide doğa tasavvuru yasa koyucu, temsil biçiminde değil estetiğin tekil boyutlarına yer açan konumlarda. Başka bir deyişle; sanata dair genelleyici yaklaşımlardan uzakta eserlerin yapma tarzları ile varoluş biçimleri arasında serbestlik ilkesi var. Malzeme çeşitliliğiyle beraber duyulur mikro formların katmanlaşması gökkuşağını andırıyor. Mimesisin ötesinde kuralsız, demokratik, renkli bir alan söz konusu.
Mekândaki estetik pratiklerin ortaya çıkışları fanteziden ibaret yok-yer formatında değil. Hatta klişeleşmiş ütopya formatına dönüşen ideal topluluklarla dileğin gerçekleşmesi beklentilerini aşıyor. Çok boyutlu eserler haritalanarak gerçek ile hayal gücünün kesişiminde buluşuyor.” İlker Cihan Biner’in sergi metninden alıntı.